سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
" گُـــــــــردآفرین "بانـــــــوی ایرانی

  "عروسک برتز جایگزین باربی می شود"!!!!!

برتز نوه باربی

بخش اول:

 انگار بعد از باربی، نوبت نوع جدیدی از عروسک های خارجی است که بازار ایران را قرق کنند. عروسک‌های «برتز» با قیافه های جدید وارد شده‌اند.

 اسم عروسک‌های برتز را شنیده‌اید؟ ما که قبلا نشنیده بودیم و از میان دارو دسته عروسک‌ها، فقط باربی را می‌شناختیم و همین دارا و سارای خودمان را.

 اولین بار اسم برتز را در مقاله‌ای در سایت MSN   دیدیم که خبر می‌داد روانشناس‌های آمریکایی دادشان از این عروسک‌ها درآمده. این قدر این روان‌شناس‌ها شلوغ کرده بودند که فکر کردیم این عروسک‌ها می‌توانند سوژه‌ای خوبی باشد.

 می‌خواستیم مثلا بگوییم این عروسک‌ها ممکن است به زودی به ایران هم بیایند و مثل باربی‌ها بازار را قرق کنند و فلان و بهمان. ولی بعدا فهمیدیم برتزها چند سالی است که به ایران آمده‌اند و مثل باربی بین عده‌‌ای از دختر کوچولوهای ایرانی محبوب هستند؛ دختر کوچولوهایی که با این عروسک‌ها زندگی می‌کنند و اگر فکری نکنیم، در آینده برتز و باربی الگوی لباس و مد و قیافه‌شان می‌شوند؛ دختر کوچولوهایی که بزرگ ‌می‌‌شوند و بعدها در خیابان‌های شهر به‌ آنها تذکر می‌دهند که چرا با این قیافه بیرون‌ آمده‌اند. آن روز شاید کسی یادش نباشد که قصه از یک عروسک ساده شروع شده است!

 آنها از کجا می‌آیند؟

دختر جوان از جلوی ویترین اسباب‌بازی فروشی رد می‌‌شود و برای چند لحظه چشمش روی عروسک باربی پشت ویترین ثابت می‌‌ماند. خاطره‌ای شاید نگهش داشته؛ تصویر وقت‌هایی که دست مادر و پدرش را جلوی مغازه برای خریدن عروسک می‌کشیده.

 حالا عروسک‌های دیگری مثل برتز و بی‌بی بورن و اکشن من، به ویترین اسباب‌بازی ‌فروشی‌ها اضافه شده‌اند؛ عروسک‌هایی که دخترها و پسرهای جوان نسل‌های بعدی قرار است با آنها بزرگ شوند.

 عروسک برتزM.g.I   می‌زنند و در ایران با قیمتی بین 24 تا 120 هزار تومان می‌فروشند.   bratz    از آخرین مد‌های ویترین اسباب‌بازی‌فروشی‌های ایران و بقیه جاهای دنیاست؛ عروسکی شبیه به عروسک‌های باربی که آن‌قدر مشتری پیدا کرده که برایش مدل اصل و مدل تقلبی زده‌اند. مدل اصل برتز، یک عروسک یازده و نیم اینچی (29 سانتی‌متری) با مجموعه‌ای از لباس‌ها و وسایل متنوع است که چینی‌‌ها، تحت لیسانس شرکت آمریکایی

  چشم بادامی‌ها، فکر قیمت بالای این عروسک‌ها را هم کرده‌اند و برتزهای تقلبی را در مدل‌ها و قیمت‌های مختلف تولید کرده‌اند؛ آنچه شاید شما هم بخواهید، برتزهای 4 ـ 3 هزار تومانی، برتزهای کوچک و بزرگ، برتز 30 سانتی و برتز 70 سانتی! البته فروشنده‌های اسباب‌بازی‌ حرفشان این است که «نمی‌شود یک قیمت ثابت برای عروسک‌ها در نظر گرفت. عروسک‌های باربی و برتز، هر کدامشان حدود 400 ـ 300 مدل دارند با کلی وسیله جانبی؛ تازه اگر مدل‌های تقلبی‌شان را بگذاریم کنار».

 به غیر از وسایل جانبی و مدل عروسک‌ها، سال ساخت آنها در میزان قیمتشان تأثیر دارد. فروشنده‌ای می‌گوید: «برتز ساده 2006 بدون هیچ وسایلی، 18 ـ 17 هزار تومان است ولی همان عروسک تولید شده در یک سال دیگر، 40 ـ 39 هزار تومان فروخته شده، در حالی که فقط آرایش و مدل لباسش فرق می‌کرده».

 در کنار باربی و برتز، مارک‌های دیگر عروسک‌های خارجی هم قیمت ثابتی ندارند. بی‌بی‌ بورن، بی‌بی آنابل و اکشن من، جزء مارک‌های متداول بازار عروسک‌فروشی‌ها هستند اما طبیعی است که به خاطر دامنه قیمت 40 تا 120 هزار تومانی‌شان، چندان شناخته‌شده و همه‌گیر نشوند.

 وقتی عروسک ها خوب می فروشند

برتز نوه باربی

 بازار عروسک‌ها با وجود بالا و پایین رفتن قیمت، بازاری فصلی است. بگذارید باز هم برویم سراغ فروشنده‌های اسباب‌بازی. به گفته آنها: «تابستان و عید فروش خوب است. در پاییز فروش افت می‌کند و با شروع زمستان دوباره بهتر می‌شود».

 این هفته‌هایی که در حال گذرند، هفته‌های کسادی کار اسباب‌بازی‌فروشی‌هاست. از 15 فروردین تا 15 خرداد که بچه‌ها مشغول درس و امتحانند، عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها پشت ویترین مغازه‌ها خاک می‌‌خورند و این وضع تا بعد از دوره امتحانات مدارس ـ که پدرها و مادرها می‌خواهند جایزه بچه‌های دلبندشان را رو کنند ـ ادامه دارد.

 وضعیت بازار سال نوی عروسک‌فروشی‌ها، فقط به مشتری‌ها بستگی ندارد. درست همزمان با شروع سال جدید، تعرفه‌های گمرک هم جدیدتر و زیادتر می‌شوند و این برای واردکننده‌ها و فروشنده‌های عروسک‌های خارجی، اصلا خوش‌یمن نیست.

 آنها باید هفت‌‌خوان را برای وارد کردن اسباب‌بازی‌های خارجی بگذرانند. محمدرضا نادر، معاون امور گمرکی اداره گمرک می‌گوید: «با اینکه این‌‌جور کالاها ممنوع الورود نیستند ولی شرط ورودشان ثبت کالا در وزارت بازرگانی، پرداخت 55 درصد ارزان‌ترین کالا به گمرک و گرفتن مجوز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

 اما با داشتن این شرایط هم هیچ‌گونه انحصاری از طرف وزارت بازرگانی برای شرکت‌های خاصی که این‌گونه کالاها را وارد می‌کنند، تعریف نشده». طبیعی است که با وجود چنین مقررات سفت و سختی، بازار عروسک‌هایی مثل باربی و برتز باید از سکه بیفتد.تا حد زیادی احتمال دارد که چنین کالایی که بعضا از نظر مراجع قانونی، مخالف شئون ملی و فرهنگ عمومی است در بازرسی‌های معمول گمرک گرفتار شود.

 «دنیس کری رابینسون» که یک آمریکایی آفریقایی است، با این ایده که «هرکسی دوست دارد عروسکی شبیه خودش داشته باشد» از 2005 وارد گود رقابت شده است؛ آن‌هم با نام Dolls Like Me   (عروسک‌هایی شبیه خودم)! این شرکت بر تنوع مخاطبان و سلایق متنوع آنان تاکید دارد و سعی کرده برای هر صنف از مخاطبانش، گم‌شده همان گروه را پیدا کند؛ آخر باید برای هر طبقه‌ای، الگوی دلپذیر خودش را قاب‌بزنی تا بتوانی آن را قالبش کنی دیگر!

 وقتی این ایده جواب داد، تصمیم به تعمیمش گرفته شد؛ کودکان علاوه بر عروسک‌هایی شبیه خودشان، دوست دارند عروسک‌هایی شبیه دوستانشان هم داشته باشند! با این ایده، این قضیه که ظاهر آدم‌ها شبیه هم نیست به یک فرصت تبدیل شد برای فروش بیشتر؛ حالا هرکس چند عروسک می‌خرد؛ یکی شبیه خودش و بقیه شبیه دوستان و اقوامش. آیا شما دوست ندارید خانواده عروسک‌هایتان کامل باشد و هیچ‌وقت جای خالی آنهایی را که دوست دارید حس نکنید؟

برتز نوه باربی

این قصه ادامه دارد.......




موضوع مطلب : باربی،ایرانی،عروسک،دهتر ایران زمین


یکشنبه 90 مهر 10 :: 11:56 عصر ::  مانده اثر از: گردآفرین

وبلاگ من

سلام...من گُردآفرینم . شخصیتی از شاهنامه فردوسی. سرباز بانوی ولایت و مبارز ایران زمین هستم.....
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 44
کل بازدیدها: 302463