سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
" گُـــــــــردآفرین "بانـــــــوی ایرانی

5پرستارى

رسیدگى به بیماران و مداواى مجروحان از دیگر نقشهاى زنان در جبهه ‏ها ، از جمله در حماسه عاشورا است.نقش پرستارى و مراقبت ‏حضرت زینب (علیها السّلام ) از امام سجاد(علیه السّلام) یکى از این نمونه‏ هاست.

6.مدیریت

بروز صحنه‏ هاى دشوار و بحرانى، استعدادهاى افراد را شکوفا می‏سازد. نقش حضرت زینب (علیها السّلام) در نهضت عاشورا و سرپرستى کاروان اسرا ، درس مدیریت در شرایط بحران را می‏آموزد.

وى مجموعه بازمانده را در راستاى اهداف نهضت، هدایت کرد و با هر اقدام، خنثى کننده نتایج عاشورا از سوى دشمن مقابله کرد و نقشه ‏هاى آنان را خنثى ساخت.

.7 حفظ ارزشها

حفظ ارزشهاى دینى و اعتراض به هتک حرمت‏ خاندان نبوت و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشمهاى آلوده بود.

زنان اهل بیت، با آنکه اسیر بودند و لباسها و خیمه‏ هایشان غارت شده بود و با وضع نامطلوب در معرض دید تماشاچیان بودند، اما اعتراض‏ کنان، بر حفظ عفاف تاکید می‏ورزیدند.

ام کلثوم در کوفه فریاد کشید که آیا شرم نمی‏کنید براى تماشاى اهل بیت پیامبر جمع شده‏ اید؟

وقتى هم در کوفه در خانه‏اى بازداشت‏ بودند، زینب اجازه نداد جز کنیزان وارد آن خانه شوند. در سخنرانى خود در کاخ یزید نیز به گرداندن، شهر به شهربانوان ،اعتراض کرد و فرمود: «آمن العدل یابن الطلقاء تخد یرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبایا قد هتکت‏ ستورهن و ابدیت وجوههن یحدوبهن الاعداء من بلد الى بلد و یستشرفهن اهل المناهل و المکاتل و یتصفح وجوههن القریب و البعید و الغائب و الشهید»
اى پسر آزاد شده، آیا در پشت پرده قرار دادن زنان و کنیزان خود و جلو انداختن دختران رسول خدا به صورت اسیر از عدل است. تو پرده آنان را دریدى، چهره‏هایشان را آشکار ساختى، از شهرى به شهرى می‏رانى، رهگذران و بام‏نشینها به تماشایشان می‏ایستند و آشنا و بیگانه و حاضر و غایب به سیماى آنان خیره می‏شوند.

.8 تغییر ماهیت اسارت

آنان اسارت را به آزادى تبدیل کردند و در قالب اسارت، به اسیران واقعى درس حریت و آزادگى دادند و مفهوم اسیر در اذهان را به گونه‏اى دیگر تغییر دادند.

.9 عمق بخشیدن به بعد عاطفى و تراژدیک کربلا

گریه ‏ها، شیونها، عزادارى بر شهدا و تحریک عواطف مردم به ماجراى کربلا عمق بخشید و بر احساسات تاثیر گذاشت و از این رهگذار ماندگارتر شد.

 




موضوع مطلب :


یکشنبه 90 آذر 6 :: 4:5 عصر ::  مانده اثر از: گردآفرین

وبلاگ من

سلام...من گُردآفرینم . شخصیتی از شاهنامه فردوسی. سرباز بانوی ولایت و مبارز ایران زمین هستم.....
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 17
کل بازدیدها: 302797